provokativ...jag?

japp det väckte lite uppståndelse mitt sista inlägg...ganska typiskt dagens samhälle

ojoj ja sku int ens orka ge nån respons..
Ni läste mitt inlägg helt fel om du tog det som fördömande!
MEN Jag tycker att ögon behöver öppnas. liksom jag behöver öppna ögonen inför en massa saker! Jag måste få skriva ut min frustation..lika mycket som jag kan bli frustrerad över kvinnomisshandel och annat som skadar människor.
   Alkoholen skadar, vi kommer inte ifrån det!
Och jag tänker fortsätta uppmuntra människor..inte att få fördömelse Rom 8:1 " Det finns ingen fördömelse för den som är i Kristus Jesus"  utan att våga tro på det de gör och leva en sund och fantastisk livsstil..
AMEN! PÅ samma gång reste sig Jesus upp och sa emot det han tyckte gick fel till i samhället och det kommer jag också! Jag vill uppmuntra människor att tänka igenom sina liv, liksom jag ofta behöver tänka igenom mitt! För det finns så mycket välsignelser av att leva nyktert!!

Jag drog inte ens in bibeln i detta för jag tycker att även utan bibeln utan att vara kristen kan man se att alkoholen skadar!! Och att barn i synnerhet tar skada av föräldrars drickande!

Såklart vi som individer får göra vad ni vill..vi har en fri vilja..men vi måste också inse att av våra handlingen följer konsekvenser!

Då vi lever i ett samhälle där människor är bundna vid alkoholen (eller har jag fel?) och kan i stort sätt inte vara utan den då det är fest...behövs det nyktra förebilder! (har jag fel igen?)

Man kan ha grymt roligt utan! Och då ka jag undra varför man väljer att dricka om det kan skada något..varför då göra det?

Sådär vill jag även leva på andra områden i mitt liv och oj vad jag misslyckas men Gud är god och han ger mig all den glädjen alkoholen kan ge och mera!

---> Jag kan ändå tycka det är lite underligt att människor blir provocerade bara för att man talar för och lever nyketrism...
tro mig i detta samhället är det som att man måste ha en bra orsak för att INTE dricka..

Jag vet att det inte är ett glas vin som förstör liv men jag tycker ändå att leva nyktert är BILLIGARE och  HÄLSOSAMMARE
(eller igen har jag fel?)

Berätta varför man vill dricka alkohol? (visst fattar ja de men är det helt omöjligt att lämna bort) Berätta gräna era åsikter..

Kommentarer
Postat av: -smn-

Alkoholen skadar, snabbmat/godis/choklad kan skada, relationer kan skada, TV kan skada, man kan bli skadad i trafiken, skadad av sport... listan på saker som kan skadas om de missbrukas är lång.



Lösningen på de andra problemen är dock inte att avhålla sig helt. Utan det hälsosammaste är att utöva dem inom ramar..



Så jag är lite tveksam till om lösningen på alkoholproblemet är att helt avstå från det?



Är det inte lätt att man hamnar ur ena diket in i det andra?



Har annars likadan alkohol bakgrund som jag tror du har och känner mig oftast obekväm med en alkoholdryck i handen.

Så utan att stöda dagens sup kultur vill jag bara framföra min point att

jag inte tror att nykterism är en bättre väg än att dricka behärskat



Om det finns en grop lägger man väll upp varningsstaketet runt gropen och inte i en 1 km radie runt gropen.



Eller vad tycker du?



//En som funderar en del på ämnet

2008-12-18 @ 23:13:45
Postat av: Leooo

Nåhej nicco :D provokativ? nej men om du skriver "påpeka gärna" och när folk gjör det konstaterar du att de e "typiskt dagens samhälle". Ja menar din point är i och för sig bra, men ditt inlägg är dock mycket inbjudande till diskussion. Alkohol är ett berusnings medel som används en hel del, oftast för mycket. men dom som verkligen är alkoholiserade är inte det på grund av att dom tog några stop som yngre, missbruk av droger och berusningsmedel har alltid en underliggande orsak. Bara att konstatera att problemet inte försvunnit, folk som mår illa dricker kanske int men dom lär hitta på något annat. Konsentrera hellre din "frustration" på dom största hälsoproblemen i vår vardag, dom psykiska problemen. o när du kommit så långt att du konstaterat att du inte kan hitta en lösning kan du gör som dom flesta andra o säg "de löser sig".



dehär e btw 90% humor och 10% någon sorts form av genomtänkta åsikter :P

2008-12-19 @ 00:15:38
Postat av: Nicolina

Bra pointer faktiskt..jo visst kan man tycka att det finns massa av ämnen att beröra...dock råkade det nog just vara att detta är ett av de jag kan bli argare på än många andra..jag ser hur det tar över människors liv..

och hur många som får sina förstörda..



Men visst kan man fundera..jo förstår att ämnet bidrar till diskussion..:P



Men när det kommer til något som kan skada oss..visst går vi då inte så nära gränsen som möjligt.. i alla fall vill inte jag det..



Jag vill visa på en annan väg..och jag vet att vissa vill visa på det genom att bara ta en eller två och inte mer och på det viset vara ett vittne genom att "inte behöva mera"...så men ja..allt möjligt



Årets julklapp: Nykter jul- värd nicolina

2008-12-19 @ 17:22:07
Postat av: Matilda

by the way: nykterist=inte bli berusad, absolutist= inte dricka alls.



Jag tror du nicco menar en "absolutfri" alkohol jul istället för en nykter jul. Eller?



Jag förstår va du menar me din frustration över denna fråga. Och drickandet sjunker också allt lägre ner i åldrarna. Som om det absolut måste finnas på en fest för att ha kul eller för att man ska passa in. så dumt! Därför kan de va bra att helt avstå för att göra det lättare för andra att också välja att avstå på t.ex. en fest.



En på min klass e rätt "dyster" eller typ allvarsam annars, men när hon dricker blir hon superfnittrig och glad. Å så va de nån som sa; Du blir så glad då du dricker, du borde dricka oftare.



Men hallå? Så man ska dricka för att kunna släppa loss å för att kunna va glad? Då e de ju nå fel.

Tyvärr e de så för de flesta ungdomar idag. Man vet int hur man släpper loss å kan ha kul utan alkoholens inverkan, å de om något är ju tragiskt.

Alkoholen släpper på hämningar ja, men de blir ju så fejk om man bara vågar göra saker för att man e påverkad. Då e de ju int du som gör det utan alkoholens påverkan i dig. Istället för att jobba med sig själv och bli modigare som person, så flyr man till alkoholen eftersom det är bekvämare och mindre tidskrävande. Inte bra..



Annat är det ju om man dricker ett glas nu som då till maten för att det är gott. Men så ser ju inte riktigt vår kultur ut idag..

2008-12-19 @ 22:25:31
URL: http://idamatildah.blogg.se/
Postat av: henka

Nykterism är ett fantastiskt lämpligt område att fumla på. En massiv gråzon, där berusning knappast kan mätas efter ölmängd eller promille. När är man berusad?



Det åsido så har jag inte så omvälvande åsikter i frågan. I dagsläget är det bra mycket mer som talar mot alkoholen än för. Kanske borde den frågan behandlas lite mer effektivt istället för häxjakt på snushandlare? Synd bara att det handlar om kulturfrågor.

2008-12-20 @ 00:48:56
Postat av: a-k

Jag tycker faktist att man inte behöver dricka alls. Man klarar sig bra utan alkohol. Som ett slags ställningstagande. Inte för att det skulle vara farligt att ta ett glas vin någon gång, det har jag nog gjort själv också. Men det är inte heller farligt att låta bli.

Som förälder hoppas jag kunna ge en sund alkoholsyn åt mina barn - inte så att det är dödlig synd att dricka, det blir inte så lyckat tror jag - men däremot att man inte behöver alkohol. Mina barn skall aldrig behöva se mig bli påverkad. Aldrig någonsin.

2008-12-27 @ 10:58:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0