Årets julklapp: NYKTER JUL



Tänk att man låter det hålla på??
Tänk att man låter alkoholen ha den plats den har i vårt samhälle idag 2008..

Är det bara en rolig grej?
Är det inte så att alla säger.

 "Det är okej att dricka lite. Man ska inte dricka så att man förlorar kontrollen. man kan bara själv veta sin egen gräns"

Så jasså de här betyder att ingen någonsin blir full!?
"De e bara unga omogna som inte vet hur mycket de tål" (!?)
 Jag blir så ledsen!

Ledsen men detta är i stort sätt åsikten. har jag fel? påpeka gärna.

Jag vill verkligen inte se ner på nån människa med det här jag skriver. Jag vill bara ta upp ett tabulagt tema som verkligen inte ifrågasätts som det borde. Vi blir förblindande i ett samhälle där det är ybernormalt att förbruka alkohol. Och dricker man inte inte är det nästan så att folk förväntar sig förklaringen "nej jag kör." Annars anses man vara provocerande(!)

MEN jag tänker inte vara tyst!!
 I ett samhälle Där man VET att alkoholen bidrar TILL SÅ MYCKET dåligt!! VARFÖR GÖRS INGET!?!?

Svaret är ändå det: "Ja men JAG kan iallfall kontrollera mitt drickande"
Så tror jag varje alkoholist har sagt i sin början också.

"Att supa och slåss tycks höra ihop, i alla fall i Sverige. När fler dricker mer, sker också mer våld. Män som slår kvinnor gör det oftare och med större brutalitet. Alkohol är ändå inte själva orsaken till våld utan snarare en utlösande faktor.
I Sverige följs våldsbrottsligheten och den allmänna alkoholkonsumtionen åt. Mer tillgång till alkohol gör att fler dricker mer och det synliga våldet ökar. Så tycks ekvationen se ut." www.vardguiden.se

Snälla medmänniskor. Låt oss inte blunda inför detta faktum bara för att man kanske tycker att det är gott.

Om så inte för DIn egen skull iallfall för barnens skull!
Många
undersökningar har gjorts och man har kommit fram till att barn känner sig otrygga när det kommer till vuxnas användning av alkohol. De känner att deras vådnadshavare är på vippen att tappa kontrollen och då ser de själva sig som de som borde ta hand om dem.

"Omkring 10 procent av befolkningen(Sverige) beräknas vara alkoholister eller vara i riskzonen att bli det betingat av genetiska faktorer. För att bli alkoholist krävs dessutom en viss alkoholkonsumtion, och omkring 90 procent av den vuxna befolkningen konsumerar alkohol." www.wikipedia.org


GE DIG SJÄLV OCH BARNEN EN NYKTER JUL!

DU och jag kan förändra världen genom att resa på oss! Någon behöver göra det!

Ta del av min frustration och se på "RÖR INTE MIN SUP" på www.svt.se

Kommentarer
Postat av: Anonym

Yesss! Bra Nicco

2008-12-15 @ 20:45:58
Postat av: jultomten

Så ja förstör julen om ja tar en konjak o glögg me familjen på julafton??? intresting...

2008-12-15 @ 22:30:13
Postat av: Anonym

alltså...de här inlägge va no bra, men de e bra att minnas att de i bibeln int står att man int sku få dricka alkohol, de står ju att man int ska berusa sig!Jesus drack ju å vin!Å i t.ex England så går vissa cellgrupper i församlingarna ut på pub å tar en ale elr en pint!d klart, vi lever i en kultur där alkoholen förbrukas på fel sätt!men de här låter ändå som en spansk vän sa ti mig!de låter som pastorerna som kommer från sydamerika ti spanien, å dömer när dom ser hur missionärerna jobbar, nä dom ser att man går på puben å typ tar 1..obs..1 öl!om man dömer människor som inte är troende för att dom använder alkohol,växer inte församlingarna i finland!å om de någo ja e UTLED på så är de en dömande attityd..å ja tycker de här inlägget på ett sätt är lite dömande!när en människa blir frälst, så blir man fri, saker från ens gamla liv faller ju bort!därför behöver vi vara kärleksfulla mot våra medmänniskor!ja e int ute efter att kritisera dig, ja säger bara min åsikt!när vi me ett kärleksfullt går ut me evangelium till folket..då måste allt böja sig,för evangeliet är Guds kraft, å allt måst böja sig för Honom, även alkoholen!

2008-12-18 @ 00:10:54
Postat av: Theo

Jultomten Kan ju kanske istället fråga sig om hans jul blir förstörd om han lämnar bort sin alkoholhaltiga glögg samt konjaken..



På vilket sätt det gynnar en Cellgrupp att hänga på en Pub kan ja inte heller förstå..



Att ta en öl eller ett glas vin eller två är knappast Fel, men jag vill gärna veta hur man påverkas positivt av de..? nån som kan svara?



2008-12-18 @ 12:18:58
Postat av: sandra

Jag såg typ 10 min av filmen. Jag känner igen mig alltför väl i vad barnen säger. Det kändes aldrig bra att se vuxna berusade.

Det kändes fel och jag kunde aldrig acceptera det, fastän jag försökte. felfelfel. det är så obehagligt för barn att se sina föräldrar fulla (även om de inte gör någon illa).

2008-12-18 @ 19:12:22
Postat av: Anonym

men läste du int..ja skrev att de e lite annan kultur i england,de e int samma problem som här i finland!därkan de va helt normalt!de e i kulturen de ligger i!dessutom ha dom ju bevisa att de e hälsosamt att dricka vin til maten!

2008-12-18 @ 19:53:11
Postat av: Stefan S

Är inte egentligen absolutist (dvs. jag anser inte att det i sig själv är fel att dricka alkohol, om man vet var gränsen går (berusa dig inte, säger bibeln)) men anser att 1 Kor 8 kanske är det bibelord vi främst bör gå efter också när det gäller alkohol.



Om det kan leda någon in i frestelsen att dricka, som kanske har problem med alkoholen , är dedär en par öl, eller det där ena vinglaset någonting som indirekt kan göra mycket stor skada, även om det inte skadar dig och du vet dina gränser.



Säger inte att det betyder att man aldrig kan ta en öl, eller att det inte finns situationer där det kan ha sin plats, men kan vara bra att tänka efter mer än en gång om det är riktigt fiffigt. Det finns alltid de som ser upp till en!



Som i allt annat gäller det väl att älska Gud över allt annat och sin nästa som sig själv och handla efter sitt samvete.

2008-12-18 @ 22:06:38
Postat av: Theo

Kultur har väl inget med min fråga att göra, på vilket sätt gör det nytta för en cellgrupp att gå till en pub?

2008-12-19 @ 19:27:36
Postat av: iia

altså MORR me världen!! Alkohol e int ens gott, å jag vet många som bara dricker för at vara "coola"

och passa in. Verkligen vad gör alkohol för nytta? Man kan ju fylla sig själv med kristus istället! Halleluja för at göra denna livsstil annorlunda, Det behövs verkligen. å jag är så glad för att jag inte hamnade i alkohol träsket, och tack Nicolina för att du är en av dom förde mig på rätt spår!! Mega stor KRAAM! <3

2008-12-23 @ 22:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0