Alltid älskad. ifrågasatt men hon ler och vet.

Blev sjukskriven igår. Flunssan nådde mig.

Så de blev att vila då. Och läsa.
"Mias systrar" av Mia Eriksson och Kerstin Weigl
Handlar om kvinnor som lever i nutida Sverige, men vars liv snurrar runt annat än i-landproblem, mterialism-yra och traditionellt Svensson-liv. För ett svensson liv är det de drömmer om mest av allt. Lite frid. Lite ro. Att få andas lätt.
Men istället är det oro, skuld, blåtiror och brutna löften som formar deras dagar. De blir slagna. Av män som de älskar.
Pojkvännen. Pappan. Farbrodern.

Att leva med ständigt hopp om att de skall vakna ur mardrömmen av krossade glasfönster. krossade läppar. krossade drömmar.

Denna bok borde varna alla för förälskelse som förlåter allt. Som förminskar hoten. Som ger liv åt hoppet om att vakna upp en morgon och mostret vid sin sida blivit  en ängel.

Tjejer GÅ vid först slaget. Bokens tema är at förändra ett sjukt samhälle. Där behoven ses men inte kan handskas på ett vettigt sätt. där myndigheterna inte tror på den sönderslagna mamman. Då 1/4 av alla fall av misshandel leder till åtal. Där de andra sönderslagna bestulna på många år av sitt liv får ett beskedet: brott kan ej styrkas. vilket leder till att åtalet läggs ner. vart ska alla dessa kvinnor ta vägen frågar jag mig och vad gör samhället för att hjälpa egentligen.

Kommer det vara mitt fall att om jag blir slagen av min man och hotas till döds. Om jag kommer så långt att jag ringer polisen och uttrycker min rädsla. Kommer jag möts av en polisman som säger: vi har inte tid med allt måste du ju förstå.
Så mycket värt är mitt liv. för polisen. Ett namn på ett papper. i ett register.
Och kommer poliserna gå ännu på en kaffepaus. utan dåligt samvete.?
det är frågan. en fråga på 2000-talet. i våra i- länder.

Vi kan köpa vad som helst men tydligen inte frihet, respekt eller empati.




läs den.


Hemma kväll med familjen, skulle egentligen velat vara i Närpes och sjunga med kören men sånt är livet,
Borde va i skick iaf ti imorgon! Scenkväll på humle


bara Guds tanlar för er alla önskar er! De tankarna fulla av hopp, kärlek, glädje och frid:)
Vi är kallade att göra stora saker i denna värld! Börja med att vara tjänare och älska våra nedmänniskor och skipa rättvisa! Allt möjlift! tjäna honom med glädje!

Nicolina Elna Maria


Kommentarer
Postat av: sofia

jag har också läst den boken. har också läst gömda, asyl och mias hemlighet.

2008-08-17 @ 12:25:04
URL: http://soofia22.blogg.se/
Postat av: jossan

starkt skrivet.

2008-08-19 @ 09:51:43
URL: http://olgaseglarmed.blogg.se/kompis

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0