ballong, en till och ännu en..

blommig tapet

En dag var det igår..intressant...
det blev inte så mycket skola eftersom det istället blev övning inför julfesten som skulle äga rum på kvällen.
Efter näsblod blev det dags för  "Have your self a merry little christmas" .
Pappa och Rogen kompade och visst det gick vägen.
kvällen kom sen och tid blev det att inta botniahallen. Fullt med folk överallt och wannabe president Tarja  hälsade oss välkomna.
I en botniahalla samlades runt 800 kommunanställda, underlig känsla.
Julen hade tydligen även den dykt upp denna kväll.
mm.. Jag satt bredvid komundirektören och ja..en trevlig prick som nu sedan skall styrka sin kos bort från korsholm till Borgå.
Ja nervös blir jag ju alltid..men det gör  mig bara gott.
Efter ett tag blev det min tur..och ja upp på scenen hamnade jag, införstådd med att jag inte sjöng för helnyktra betraktare.
Och du vilken spotlight i ansiktet, ja jag skulle aldrig ha vetat om de åttahundra människorna som verkligen satte där om jag inte sett dem före.
trevligt, men ja jag blir lika chockad varje gång av denna vår finska kultur. Spriten.

ett utdrag ur en snapsvisa "blyg, inbunden-tacka vet vi spriten" detta är vårt samhälle.
rasismen är påtaglig i en kutlur där många är blyga men tydligen inte har rätt att vara det.
det gör mig verkligens å ledsen. Vad alkoholen gör till vårt land..
Jag tänkte börja gråta där i mörkret..

Friheten finns ju inte där, friheten finns ju i att finna sig själv. Att våga vara den man är. Att få reda på vem man är. Men visst kan man rymma till spriten om man vill, men se vad den har gjort åt vårt samhälle.
Jesus har hjälpt mig finna mig, han har gett mig en identitet, ett svar på frågan vem jag är.
Och det är i honom min identitet finns..

Inför jesu kors befann jag mig resten av kvällen gråtandes, de gör för ont att se vissa saker. Det gör för ont att inse att vuxna inte är växt upp..

det är inte människorna jag klandrar, nej ni är värda alla kärlek!.nej men denna kultur att det ha fått gå så här långt. Att man blundar och sänker alkoholskatten.


Kommentarer
Postat av: Anso

mm, de borde definitivt höja alkoholskatten tycker jag... vårt alkoholiserade samhälle är på väg till avgrunden :( men det finns hopp, Gud vill göra nåt i Finland, vi behöver be för detta.

2006-11-19 @ 17:33:03
URL: http://anso.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0